Lebanese Moussaka with Green Peppers

I love Lebanese food and Moussaka is definetly at the top of my list. Those melt-in-the mouth aubergines and crunchy peppers that swim in a rich and spicy tomato sauce and my beloved chickpeas.

As a teen I used to literally hated them and look at me now, pouring some in any kind of dishes, from salads to desserts! How incredible it is sometimes realising how much we acually change throughout the years.

Back to the recipe now. Traditionally, it doesn’t have green peppers in it, but the one I often have in this lebanese restaurant in Greenwich did, and I think they taste gorgeous!

 

Ingredients are few, and making this dish is really simple and quick, as long as you have all things prepared, like the roasted aubergines, which you can do up to two days in advance.

This is great to be eaten both as a starter, as a side or as a main dish with some lovely steamed rice.

 

Here follows what you need to replicate it:

 

2 Roasted Aubergines (CLICK HERE FOR THE METHOD)

15-20 Long Green Peppers

1 can of Chickpeas

1 can of Chopped Tomatoes

1 Big Shallot

2 Gloves of Garlic

3 tbs of Tomato Paste

3 tbs of E.V. Olive Oil

1 ts of Smoked Paprika

Salt and Pepper to taste

Fresh Parsley

 

Method:

Preheat the oven at 200°C.

Wash the peppers, then cut them in half and get rid of the seeds.

Place the peppers on a tray, sprinkle on some olive oil and salt, and bake for 30 mins on grill mode, turning them half way.

In the meantime, chop the onion and the garlic and allow them to cook in a wok with some olive oil and a splash of water for about 5 mins.

 

Add the chopped tomatoes, the chickpeas and season with some smoked paprika, pepper and salt. Add the tomato paste and a couple of glasses of water, then cook for about 15 mins.

In the meantime peel off the skin of the aubergines and put the fillets in a bowl.

Once the green peppers are cooked, add them into the wok and cook for altogether for another 15 to 20 mins. Combine the aubergines fillets during the last 5 mins of cooking.

 

Serve your Moussaka at room temperature with some fresh parsley finely chopped.

 


Italian Version
Amo davvero tanto il cibo libanese e la Moussaka è sicuramente uno dei miei piatti preferiti. Con quelle melanzane che si sciolgono in bocca e i peperoni croccanti che danzano in una ricca salsa al pomodoro con i miei adorati ceci. Uno spettacolo.
E pensare che da ragazzina proprio non li mandavo giù, non riuscivo a mangiarli per nulla, mentre ora non c’è piatto in cui non li metterei, li uso persino nei dolci! Incredibile quanto si cambia nel corso degli anni..!

Tornando alla ricetta. In realtà la Moussaka tradizionale libanese non prevede i peperoni, ma quella che ordino sempre nel mio ristorante preferito di Greenwich li ha, e credo che ci stiano da Dio! Per cui ho deciso di includerli in questa ricetta 🙂

Devo dire che gli ingredienti sono davvero pochi e questo piatto è davvero semplice e veloce, a parte la cottura delle melanzane, che però potete fare anche due giorni in anticipo. Può essere servito come antipasto, contorno o piatto principale, accompagnato da del fragrante riso al vapore.

Ecco cosa vi occorre:

2 Melanzane Arrosto (Clicca qui per la ricetta)

15-20 Peperoni Verdi Cornetto

1 barattolo di Ceci

1 barattolo di Pomodori a Cubetti

1 Scalogno

2 Spicchi di Aglio

3 cucchiaio di Concentrato di Pomodoro

3 cucchiai di Olio EVO

1 cucchiaino di Paprika Affumicata

Sale

Pepe

Prezzemolo Fresco

Procedimento

Preriscaldate il forno a 200°C.

Lavate i peperoni, tagliateli a metà e rimuovete i semi.

Distribuiteli su una teglia e cospargeteli con dell’olio e del sale. Cuocete per 30 minuti con funzione grill, avendo cura di girarli a metà cottura.

Nel frattempo affettate lo scalogno e l’aglio, e cuocete in padella con dell’olio di oliva e un goccio d’acqua per circa 5 minuti.

Aggiungete quindi i pomodori, i ceci e le spezie (paprika, sale e pepe). Ora è il momento di incorporare il concentrato di pomodoro e un bicchiere. Mescolate bene e cuocete per 15 minuti.

Rimuovete la buccia e gli eventuali semi dalle melanzane, e ricavate dei filetti sottili con la polpa.

Non appena i peperoni saranno pronti aggiungeteli al pomodoro e cuocete tutto assieme per altri 15-20 minuti. Dopodiché incorporate anche le melanzane e finite di cuocere per 5 minuti ancora.

Servite la vostra Moussaka a temperatura ambiente con del prezzemolo finemente tritato.

5 comments

Leave a Reply