I was feeling like making a pasta dish today and I wanted it to be creamy and gorgeous with a refreshing and peppery finish. I also love courgettes and tomatoes in pasta dishes, although I didn’t fancy to use some tomato passata this time. I wanted it to be creamy an slightly coloured. I always have some homemade stracchino in the fridge, as I remake it at least once a week and I like to use it everywhere really, in pizzas, piadinas, on crackers/toasts/bread.. and – last but not least – I truly love its consistency in pasta dishes. If you’ve never had it before with pasta I really recommend you to give it a try, and, if you don’t find it gorgeous, blame me! 😀 Seriously, it is heavenly, at least for me 🙂
Ingredients (4 servings):
320 gr Pasta
200 gr Vegan Stracchino
1 Large Courgette (or 2 small) Julienne cut
150 ml Plant Based Milk (Soy)
50 gr Rocket Salad
2 tbs Olive Oil
2 tbs Nutritional Yeast
1 tbs Tomato Sauce
1/2 tsp Smoked Paprika
1/2 tsp Garlic Powder
1/4 tsp Nutmeg
5-6 Cherry Tomatoes to garnish (optional)
Salt
Pepper
Method:
Sauté the courgette in a pan with olive oil, garlic and a pinch of salt.
In the meantime place into a blender the stracchino, the tomato paste, the milk, the paprika and some salt and pepper.
Blend until smooth and uniform, then pour over the sauté courgette and cook for 5 to 10 minutes.
Boil the pasta according to its cooking time indicated on the bag.
Drain the pasta “al dente” (1 minute-ish before its cooking time) making sure to save some of its cooking water (roughly half of a glass).
Pour the pasta, the cooking water and the nutritional yeast in the pan along with the courgette sauce, and cook for 2-3 minutes more.
Add the rocket salad in the last 10 seconds and give it a little stir.
Serve immediately with some cherry tomatoes cut in halves and an extra sprinkle of nutritional yeast 🙂
Italian Version
Oggi desideravo un piatto di pasta, cremoso e gustoso con un tocco di piccante sul finale. Adoro le zucchine e il pomodoro nei primi, ma non desideravo un sugo a base di pomodoro, volevo che fosse cremoso e leggermente rosato.
In frigo ho sempre dello stracchino artigianale (link negli ingredienti); lo rifaccio almeno una volta alla settimana dacché lo uso praticamente dappertutto: sulla pizza, in piadine, sul pane, crackers, toast e ovviamente nella pasta. In quest’ultima trovo che sia davvero fantastico, provare per credere! :):)
Ingredienti per 4 persone:
320 gr Pasta
200 gr Vegan Stracchino
1 Zucchina Grande (o 2 piccole) a Julienne
150 ml Latte Vegetale (Soia)
50 gr Rucola
2 cucchiai di Olio di Oliva
2 cucchiai di Lievito Alimentare
1 cucchiaio di Concentrato di Pomodoro
1/2 cucchiaino di Paprika Affumicata
1/2 cucchiaino di Aglio in Polvere
1/4 cucchiaino di Noce Moscata
5-6 Pomodori Ciliegino per guarnire (facoltativo)
Sale
Pepe
Procedimento:
Saltiamo le zucchine in padella con olio di oliva, aglio e un pizzico di sale.
Nel frattempo posizioniamo in un frullatore lo stracchino, il concentrato di pomodoro, il latte vegetale, la paprika, sale e pepe.
Frulliamo fino a ottenere una crema omogenea, quindi versiamo il composto sulle zucchine e cuociamo assieme dai 5 ai 10 minuti.
Bolliamo la pasta a seconda del tempo indicato sulla confezione.
Scoliamo la pasta al dente facendo in modo di conservare un po’ dell’acqua di cottura (circa mezzo bicchiere).
Versiamo la pasta, l’acqua di cottura e il lievito alimentare nella padella con la nostra salsa di zucchine e cuociamo tutto assieme per circa altri 2 minuti.
Una decina di secondi prima di servire aggiungiamo anche la rucola fresca, diamo una mescolata al tutto e serviamo immediatamente con pomodorini tagliati a metà e una spolverata aggiuntiva di lievito alimentare 🙂